فیسبوک از ایده نمایش تبلیغات در واتساپ عقبنشینی کرد
فیسبوک در پاییز سال ۲۰۱۸ به کاربران واتساپ اعلام کرده بود که میخواهد در این پیامرسان محبوب تبلیغات هدفمند نمایش دهد. همین مسئله موجب شد شمار زیادی از کاربران نگران رابطه میان تبلیغات و رمزنگاری دوطرفه واتساپ باشند. این شرکت بعد از چند ماه اعلام کرده بود که نمایش تبلیغات از سال ۲۰۲۰ در این اپلیکیشن آغاز میشود، اما حالا در خبری غیرمنتظره گفته شده که فیسبوک از ایده نمایش تبلیغات در میان چتها عقبنشینی کرده است.
به گزارش منابع آگاه خبرگزاری وال استریت ژورنال، گروهی که در فیسبوک روی پروژه یکپارچهسازی تبلیغات کار میکردند منحل شده است. علاوه بر این، کد مربوط به این تغییرات هم از اپلیکیشن واتساپ پاک شده که خبر خوبی برای بسیاری از طرفداران و کاربران این پیامرسان محبوب است.
فیسبوک قرار نبود برای نمایش تبلیغات هدفمند رمزنگاری دوطرفه واتساپ را زیر پا بگذارد. در صورت پیادهسازی این پروژه قرار بود (حداقل در تئوری) روشی به کار گرفته شود که ایمنی این اپلیکیشن مثل قبل باقی بماند. مدیرعامل این شرکت، مارک زاکربرگ، چندی قبل اعلام کرده بود که تمام اپلیکیشنهای پیامرسانی فیسبوک باید رمزنگاری دوطرفه داشته باشند و در آینده با یکدیگر یکپارچه شوند.
البته این گزارش میگوید فیسبوک به طور کامل ایده پولسازی از طریق تبلیغات در واتساپ را از دستور کار خود خارج نکرده، ولی این پروژه فعلا در اولویتهای آنها نیست. واتساپ در حال حاضر میخواهد از قابلیتهای پیامرسانی سریعی که برای شرکتها طراحی کرده درآمدزایی کند.
وال استریت ژورنال یادآور میشود که دلیل دیگری که احتمالا فیسبوک را به سمت این تصمیم سوق داده، شرایط و قواعد سرویسدهی فعلی واتساپ است. این شرایط که در سال ۲۰۱۶ به دنبال خرید واتساپ توسط فیسبوک و پیش از خروج موسسان اصلی آن از این کمپانی بهروز شده بود، نمایش تبلیغات در این اپلیکیشن را ممنوع کرده است. اگر فیسبوک بخواهد در این پیامرسان تبلیغات نمایش دهد، باید این شرایط را تغییر دهد و این اتفاق احتمالا انتقادات زیادی از سوی کاربران به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، تغییر بیسروصدای شرایط سرویسدهی برای شرکتی که در چند سال گذشته همواره با مشکلات متعددی در زمینه حریم خصوصی مواجه بوده، گزینهای معقولانه و منطقی به حساب نمیآید.
